Yritystoiminnan keskeytyessä

20.09.2023

Lukuaika 1 min

Mistä ilmoituksista tulee huolehtia, kun yritystoiminta keskeytyy?

Elämme taloudellisesti monin tavoin haastavia aikoja..

Yrittäjälle/Yritykselle saattaakin tulla eteen tilanne, jossa yritystoiminta joudutaan keskeyttämään. Keskeytyksessä ei ole kyse lopettamisesta kokonaan, vaan yritys laitetaan ns. pöytälaatikkoon odottamaan parempia aikoja.

Verohallinto onkin päivittänyt ohjettaan yritystoiminnan keskeyttämisestä. Tässä ohjeistuksen pääkohtia.

Valtuutettu tilitoimisto/kirjanpitäjä tai yrityksen edustaja tekee ilmoituksen YTJ:ssä tai Omaverossa.

Omaverossa Verohallinnolle pitää ilmoittaa ALV-rekisterin, ennakkoperintärekisterin ja mahdollisesti työnantajarekisterin osalta toiminnan päättymispäivä.

YTJ:n muutosilmoituksella kaupparekisteriin kuuluvalla tiedot välittyvät samalla ilmoituksella Verohallinnon lisäksi myös PRH:lle. Toiminnan keskeyttämisestä ei tule merkintää kaupparekisteriin.

Jatkaessasi toimintaa voit ilmoittautua takaisin tarvittaviin rekistereihin joko Omaverossa tai YTJ:n muutosilmoituksella.

Vaikka yritystoiminta keskeytetään, muista huolehtia seuraavista;

  • ALV-ilmoitus on tehty toiminnan viimeiseltä verokaudelta (kk/4.vuosi/vuosi)
  • Viimeisen kauden palkat ja työnantajasuoritukset on ilmoitettu Tulorekisteriin
  • Tarkista määrätty ennakkovero ja muuta sitä tarvittaessa Omaverossa
  • Muista antaa keskeytysvuoden/-tilikauden veroilmoitus. Se on annettava myös jatkossa keskeytyksestä huolimatta, jos verovuoden aikana on ollut liiketapahtumia.
  • Osakeyhtiön ja osuuskunnan on keskeytyksestä huolimatta AINA laadittava tilinpäätös jokaiselta tilikaudelta ja toimitettava se PRH:lle.

Yritystoiminnan keskeytyessä kannattaa myös varautua edellä mainittujen velvollisuuksien hoitamisesta aiheutuviin kuluihin. Älä myöskään irtisano toimeksiantosopimusta tilitoimistosi/kirjanpitäjän kanssa, vaan muokatkaa sitä tarpeen mukaisesti.

Kysy lisää omalta Asiantuntijaltasi tai ole yhteydessä info@tasecontrolli.fi / 040 578 9969